לרוע המזל, אין דרך בטוחה או חד משמעית למניעת סרטן באופן כללי, וסרטן הלבלב בפרט. גורמי סיכון כמו גיל, מוצא, מין, היסטוריה משפחתית או פגמים גנטיים אינם ניתנים לשינוי. עם זאת, כאשר ידוע כי אדם נמצא בקבוצת סיכון, עליו לנסות להשפיע על תחומי חיים אחרים אשר ניתנים לשינוי, כמו מזון ודיאטה בריאה יותר ואורח חיים בריא.

גורמי סיכון להתפתחות סרטן הלבלב

גורמי הסיכון שנמצאו במחקרים תיאוריים ורטרוספקטיביים ונקשרו להתפתחות סרטן הלבלב היו עישון והזדקנות. עישון נמצא אחראי לכמעט 25% ממקרי הסרטן, עקב חשיפה לפחמן חד חמצני, בנזן, ויניל כלורי ותרכובות רבות אחרות. מעבר לכך, העישון נמצא כגורם אשר הופך את התאים הסרטניים לגרורתיים, באופן בו הניקוטין מגרה את צמיחת הגידול ומגדיל את מידת האגרסיביות. חולים מעשנים מפחיתים את שיעור ההישרדות שלהם מהמחלה לאורך השנים, משום שהניקוטין משפיע באופן ישיר ושלילי על הטיפול הכימותרפי.

כמו כן, גורמים דמוגרפיים, כמו גיל מבוגר, מוצא ונטייה גנטית הינם בעלי השפעה וקשר על התפתחות הסרטן. הן האוכלוסייה האפרו-אמריקאית והן הקבוצות האשכנזיות נמצאו פגיעות יותר להתפתחות סרטן הלבלב בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. נטייה גנטית כמו BRCA נמצאה קשורה ל 10% מכלל מקרי המחלה, אך גם מקרי מוטציות כמו אטקסיה טלנגיאקטסיה, Peutz-Jeghers, והיסטוריה משפחתית של מלנומה או סרטן המעי הגס, נמצאו קשורות להתפתחות סרטן הלבלב.

אורח חיים בריא  

אורח חיים בריא יכול להיות מאומץ בכל גיל ובכל מצב כלכלי. בדרך כלל הוא יכלול מספר גורמים עיקריים כמו מניעת עישון אשר כאמור נחשב לגורם הסיכון השכיח ביותר לסרטן לבלב וכן החשיבות בשמירה על משקל תקין והימנעות מהשמנת יתר. משקל אמנם אינו מהווה גורם סיכון מובהק לסרטן, אולם ידוע כי פעילות גופנית והיצמדות לדיאטה בריאה, מזינה ומאוזנת מסייעים לבריאות כללית.

האגודה האמריקאית לסרטן ממליצה לבחור במזונות ושתייה שאינם ממותקים, בדגש על מזונות צמחיים. ההמלצה היא לאכול מספר פירות וירקות באופן יומי, דגנים מלאים כמו חיטה מלאה והימנעות מאכילת בשר אדום ומעובד. גם מחלת הסוכרת נקשרה לא פעם למחלת סרטן הלבלב ונעשו מחקרים לא מעטים בתחום, שמצאו כי לחולי סוכרת קיים סיכוי גבוה לחלות בסרטן, בעיקר בסרטן הלבלב וסרטן הכבד.

כמו כן, שתיית משקאות אלכוהוליים רבים נקשרו אף הם בשכיחות גבוהה יותר של סרטן הלבלב, כתוצאה מדלקת כרונית בלבלב ושחמת הכבד. מניעה מוחלטת או הורדה משמעותית של כמויות האלכוהול יכולים לסייע להוריד גורם סיכון זה.

יש לנסות להימנע גם מחשיפה לחומרים כימיקליים מסוימים בסביבת העבודה. חשיפות תעסוקתיות לפחמימנים כלוריים וממיסים אליפטיים, תרכובות ניקל ותרכובות כרום, וחומרי הדברה אורגנו-כלוריים נמצאו עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות גידולים שונים, ביניהם גם גידולים נוירואנדוקרינים בלבלב. גם אם חומרים אלו לא הוכחו באופן חד משמעי כגורמי סיכון לסרטן הלבלב, כדאי להימנע ככל האפשר מחשיפה אליהם.

דיאטה מאוזנת

מחקרים רבים ניסו לזהות אילו מזונות, אם בכלל, תורמים להתפתחות של סרטן הלבלב. התוצאות ממחקרים אלו לא מאפשרים מסקנות מוצקות, אולם ישנם מספר כללים אשר נדמים כמסייעים להפחתת גורמי הסיכון הקיימים. כך נמצא בחלק מהמחקרים כי דיאטה אמריקאית טיפוסית, אשר עשירה בשומן, בבשר מעושן ובבשר מעובד אחר, הייתה קשורה להתפתחות סרטן הלבלב. לעומת דיאטה זו, דיאטה שהייתה עשירה בפירות וירקות טריים הגנה מפני התפתחות סרטן זה.

מחקרים אשר בוצעו על חולדות מעבדה, הוכיחו כי תזונה עשירה בחלבון ועתירת שומן, נקשרה באופן קבוע להתפתחות סרטן הלבלב. למרות, שמחקרים אלה לא בוצעו בסביבה אנושית, דיאטה עשירה בפירות וירקות הכוללת גם אכילת בשר רזה באופן מתון נמצאה קשורה למצבי בריאות באופן כללי. אימוץ הרגלים לדיאטה מאוזנת ודלת סוכרים וחלבונים מסייעת גם להורדת הסיכון להתפתחות סוכרת, אשר מהווה בתורה גורם סיכון להתפתחות סרטן.